lördag 14 november 2009

Jimmy Choo for HM


Jimmy Choo(!) for H&M

Vad ska man säga förutom alldeles maxat till tusen!

Tänkte att eftersom de eftertraktade sakerna släpptes en lördag i år, för att var exakt lördagen den 14 november kl. 10.00, skulle jag vara på plats på Gustav Adolfs butiken i Malmö. Klockan 09.40 ställde jag mig i kön som redan bestod av ca 300 personer inte undra på då det visade sig sedan att några hade suttit där långt innan, när deras nära och kära var och hämtade deras stolar och paraplyn, herregud.

Systemet var följande. De 160 första i kön fick tillgång vid olika klockslag att gå in på en särskilda avdelningen för skor, väskor och accessoarer. De vanliga kläderna och hela herrkollektionen kunde man kolla på direkt. Denna avdelning var öppen mellan kl.10.15-12.10 för de med turband. Efter kl. 12.10 skulle alla kunna handla dessa saker.

Prick kl. 10.00 öppnas dörrarna och de som står först i kön börjar att rusa in, kön går relativt snabbt och efter ca 5 minuter är jag inne och hör någon annan bredvid mig säga "- Allt är redan borta/slut." och vist ALLT var borta från ställningarna.

Då kan man ju undra vad dessa saker kostar, jo. Plaggen går på 399:- för leggings och mellan 699-1999:- för toppar, klänningar och jackor. Skorna kostar mellan 599-1299:- för ballerina och stilettklackarna och de lårhöga stövlarna går på 1999:-. Accessoarerna mellan 199:- till 1499:- för armband och väskor. Storlekarna på kläderna är XS-L och 36-42 och på skorna är det 36-40.

Efter ett tag fick jag tag i en paljett cardigan för 999:- och gick och testade den, helt okej, men tusen kronor för den var lite väl mycket. Såg folk köpa både det ena och andra och en tjej kom ut med sex skokartonger...! Då undrar jag om man verkligen hade köpt dessa saker om det hade varit vaniga H&M som hade designat detta, NIX!

För att återgå till vad som hände sedan. Då jag förstod att det inte var lönt att vänta där inne i två timmer på att få tillgång till den speciella avdelningen gick jag en runda på stan och då och då svängde in om för att kolla läget. När klockan var 12.00 var det dags för att gå tillbaka och komma in. Då jag kl. 12.10 hör att nu är systemet ändrat till kölappar som vakterna stå och handskriver på post-it block och delar ut till en stor folksamling. På en tjejs lapp ser jag att de redan är uppe i nummer 43 det är då jag vänder på klacken (!) och går iväg i mina vita Adidas High Sneakers från hösten 2008.

2 kommentarer:

  1. Vilket kaos det måste ha varit. Nästan så man kan skratta!!!
    och det var riktigt kul att läsa. Hurra för ett par sköna ingångna Adidas utan fjantiga paljetter, nitar och hemska stiletter!! :)

    SvaraRadera
  2. Det är väl det gamla som är bäst tillslut!

    SvaraRadera