torsdag 4 februari 2010

My Skincare - min hudvårdsrutin

Daglig och regelbunden hudvård är viktigt för att få en fin och välmående hy. Har man en bra hy blir också resten bra. I mitt förra inlägg angående min make-up samling fick jag en kommentar om vilken hudvård jag använder och vilka produkter som jag tycker om. Även om jag har skrivit om min hudvård innan har det nu gått ett tag och jag vet precis vad min hy behöver och vilka produkter.

Till att börja med så använder jag aldrig hudvårds produkter på morgonen. Ingen rengöring på morgonen och ingen ansiktskräm för dagen. Då det förekommer att jag använder dagkräm är vid de tillfällen då jag vet att jag ska göra en kraftigare make-up och att den ska vara på länge. Annars lägger jag alltid fokus på kvällen och vid borttagningen av make-up och rengöring av hyn.

Det första jag börjar med är ögonen. För att ta bort ögonmake-up använder jag mig av en make-up remover avsedd för ögonen. Här är det främst Gently off eye and lip remover från MAC (fick ett tips på att använda lite på en Wipes från MAC för att ta bort precis allt). Dermalogicas Soothing eye make-up remover används ibland (lite variation är aldrig dåligt), denna är som en gelé och tar bort ögon make-up bra.

Efter ögonen är det dags för en förrengöring av hyn. Här används Precleanser från Dermalogica eller Cleans off oil från MAC ibland även en Wipes från MAC. Brukar att ta lite av ögon make-up:em här också, om det skulle finnas kvar något. Både Precleanser och Cleans off oil är oljiga till konsistensen och blir till en vit mjölk då den kommer i kontakt med vatten, då en sköljs bort.

Nu är det dags för rengöringen av huden. Då min hy är yttorr och lite känslig använder jag mig främst av Dermalogicas Ultracalming Cleanser som är en vitaktig gelé och masseras in både i aniktet och på ögonen, denna sköljes sedan av. Då jag känner för en lite snabbare rengöring tar jag Dermalogicas Special cleansing gel. Denna känns dock lite för uttorkande för min hy. Då jag har rengjort med Ultracalming cleanser använder jag alltid Daily Microfoliant som en lättare pealing. Denna består av ett vittpulver som är torrt och då det blandas med vatten blir till ett lätt skum som under ca 2 min. masseras in i ansiktet. Detta sköljes sedan bort med vatten.

Som ansiktsvatten har jag nu under vinter halvåret Dermalogicas Soothing protction spray, denna är lite oljig och känns som ett bra komplement till ansiktskrämen. Ibland masseras den in eller appliceras med en bomullspad. Under resten av året blir det Dermalogicas Multi-activ toner.

Som ögonkräm blir det Dermalogicas Total eye care spf 15 och på kinderna brukar jag applicera lite Dermalogicas Barrier repair som är en vattenfri lite silikonlik gelé som jag lägger där jag är känslig som ett extra skydd. Över detta blir det Dermalogicas Skin smooting cream. Är inne på min tredje tub nu och kommer inte att sluta använda denna.

Några gånger i veckan kompletarar jag med en anisktmask och kanske en starkare pealing. Som mask brukar det bli olika jag har tre från Dermalogica som jag växlar mellan beronede på vad jag är ute efter; Skin hydrating masque, Intesive moisture masque och Multivitamin power recovery masque. Här kan det också bli MAC´s Volcanic Thermal Mask. Som pealing är det MAC´s Volcaninc ash exfoliator och Oceansalt från Lush. Har även en från Dermalogica Gentle cream exfoliant.

För att summera;
-ögon make-up borttagning
-förrengöring
-rengöring
-ansiktspealing
-ögonkräm
-ansiktsvatten
-ansiktskräm
+ ev. ansiktsmask

Allting kräver sin "foundation"!

1 kommentar:

  1. Tack för beskrivningen.
    Blir riktigt sugen på att använda Dermalogicas produkter. Har bara använt prover ännu men gillar både ögonkrämen och en härlig variant att ha på halsen. Bra för känslig och torr hy.
    Alldeles rätt att jobba mycket med huden för en välmående hud med lyster är ju grunden för en bra makeup :)

    SvaraRadera