onsdag 6 juli 2011

Varför jag började blogga?!

Detta inlägg kommer helt enkelt att handla om varför jag började att blogga, det är en fråga som har cirkulerat runt lite under förra veckan och denna på skönhetsbloggarna och den startades av bloggen Kajalpennan.

Jag har alltid älskar smink och skönhetssaker, redan som barn ville jag stå i en parfymaffär och jag hade alla mina mammas gamla tomma Anais Anais flaskor uppställda på min rosa pigtittare i trä. På knopparna hängde det örhänge i plast och i lådan var det lite läppglans och några färgglada ögonskuggspaletter främst från Isadora eller från Pierre Robert. Jag lekte gärna frisör med min mormors spolar och klämmor till håret, hon fick också sitta modell :)

Jag kan väl säga att jag började att sminka mig själv under slutet av högstadiet, då den senast färgen på naglarna satt på mina, och i gymnasiet, men absolut inte varje dag utan lite då och då. Det var runt 1999/2000 som jag fick upp ögonen för Make Up Store (då den första butiken i Malmö öppnade) och i samma veva kom också Lancome Juicy Tubes. Det var det som gjorde mig fast i sminkdjungeln. Under mig högskoletid började jag att köpa amerikanska Instyle och Allure och de visade ofta saker i deras collage från MAC, namnen antecknades och sakerna köptes sedan i Köpenhamn, eftersom MAC inte hade öppnat i Malmö (öppnades i maj 2008). Kommer ihåg att min första ögonskugga från MAC var Soba och Naked Lunch och läppglanset var C-Thru, väl uppskrivet från Instyle :) Samtidigt som jag läste på lärarutbildningen i Malmö kom tankten upp att jag ville utbilda mig till make-up artist på International Makeup Center i Malmö. Det blev dock inte så och tiden gick och jag kände inte att jag hade pengarna för tillfället. Tanken har slagit mig många gånger sedan dess...

Under hösten 2008 fick jag upp ögonen för några olika skönhetsbloggar bla. Temptalia, Purity, Bjooti och Rocketqueen (som tyvärr inte finns kvar längre) genom en sökning på Google. Jag började att läsa och läsa och det blev mer och mer att jag följde med i alla uppdateringar. Det var nya namn som ploppade upp som swatches, crease:a, VNL, FOTD och dupes :) Under vintern 2009 var jag rätt så mycket hemma från mitt jobb på grund av virus saker och lite extratid kom. I samma veva började min vän att blogga och jag kände varför inte. Så i februari 2009 skapade jag min egen blogg. Jag tänkte inte att jag enbart skulle blogga om skönhet från början utan även lite mer personliga saker, men allt eftersom tiden har gått har det blivit en mer och mer renodlad skönhetsblogg, vilket också har gjort att mitt skönhetskonto blivit större :)

Jag har under tiden utvecklats som bloggare och bloggen har växt till det bättre, även kontakt med andra bloggkollegor har knutits och varit givande. Kan jag inte jobba med make-up kan jag iallafall blogga om mitt största intresse; Smink!

3 kommentarer:

  1. Intressant att läsa! Visst gillar i princip alla småflickor att prova mammas smink men för de flesta stannar det vid detta. För din del har intresset vuxit sig allt starkare och det är kul. Och visst minns vi alla de blommiga Anais Anais-flaskorna från Chacharel bara sååååå vanliga på åttio och början av nittiotalet:)

    SvaraRadera
  2. Vilket kul inlägg :) Prova mammas smink har jag gjort många gånger, har också målat klinkergolvet i badrummet med mammas läppglans (Hon blev inte glad!). Kul att höra hur intresset växt så mycket :)

    SvaraRadera